Litt om saken i TV2 om rektor som meldte foreldre som søkte om tilpasset opplæring til barnevernet

En sak har all­tid man­ge sider, og her trek­ker den fram de ver­ste side­ne i folk.

Kort syn­opsis: For­eld­re har barn som sli­ter med at mat­ten på sko­len er for lett. De øns­ker til­pas­set opp­læ­ring, noe bar­net har krav på. Sko­len og for­eld­re­ne er ikke sam­syn­te, og for­eld­re­ne pres­ser på. Sko­len mel­der for­eld­re­ne til barne­ver­net for­di sko­len mener for­eld­re­ne ska­per kon­flikt­med sko­len og at det­te går ut over bar­net. Barne­ver­net hen­leg­ger saken men til­byr hjelp til å kom­mu­ni­se­re mel­lom sko­le og for­eld­re.

Jeg tror ikke rek­tor er spe­si­elt inkom­pe­tent, hel­ler ikke lærer­ne: De hånd­te­rer sik­kert nor­ma­le pro­ble­mer som de har nor­mal for­ut­set­ning for å hånd­te­re. Der­for er jeg ikke i tvil om at det er sant at sko­len og kom­mu­nen blir opp­le­vet som helt supre for de aller fles­te som bor i kom­mu­nen og bru­ker sko­len.

Det som er pro­ble­met, er jo hvor­dan sko­len hånd­te­rer pro­ble­mer de ikke for­står at de ikke har for­ut­set­ning for å mest­re. Da stil­les de på prø­ve.

At sko­len har gjort mye galt her, behø­ver ikke bety at de van­lig­vis gjør mye galt. Det er alt­så all grunn til å ta på alvor de som men­ter at de opp­le­ver kom­mu­nen som fin og sko­len som god. Den er helt sik­kert det – for de fles­te

Det er van­lig å være stolt av byg­da si og av sko­len sin. Det er vel­dig, vel­dig, vel­dig vans­ke­lig å få folk til å slut­te med det – og ikke engang øns­ke­lig.

Det byg­da og sko­len må for­stå, dog, er at av og til gjør folk som nor­malt er flin­ke, svært gro­ve feil.

Det er åpen­bart at det er det som er skjdd her.

Jeg tror folk snak­ker litt for­bi hver­and­re. TV2 har vist alle rele­van­te sider av den­ne saken. Når folk kla­ger over at TV2 har vært ensi­dig, er det natur­lig­vis for­di folk opp­le­ver at hele sko­len og hele kom­mu­nen har fått svi – uten å gi sko­len og kom­mu­nen anled­ning til å vise at den også gjør mye bra.

nb_NONorwegian