PC i skolen betraktet som skadelig

Det er ingen peda­go­gis­ke eller and­re viten­ska­pe­li­ge grun­ner til at det skul­le være nød­ven­dig eller endog øns­ke­lig å ha PC i sko­len i det hele tatt. I det føl­gen­de vil jeg for­kla­re hvor­for.

Tida di er dyre­bar, så hvor­for inn­bil­ler jeg meg at jeg har så mye greie på det­te at det er verdt tida di å lese det­te? Så la meg begyn­ne med å lis­te opp mine cre­den­ti­als:

  1. Jeg er en nerd. Jeg fikk min førs­te data­ma­skin, en ZX Spec­trum, da jeg var 12.
  2. Jeg har job­bet med IT eller IT-rela­ter­te ting hele livet. Som stu­dent ved UiO og EDB-ope­ra­tør på USIT har jeg drif­tet, brukt eller pro­gram­mert stor­ma­ski­ner, mini­ma­ski­ner og små­ma­ski­ner; og dre­vet bru­ker­støt­te på VMS, Unix, Mac og PC.
  3. Jeg er utdan­net psy­ko­log og har for­dy­pet meg i teori og forsk­ning om hvor­dan effek­tiv under­vis­ning bur­de fore­gå, og har vært med på å plan­leg­ge pen­sum­lis­te i men­nes­ke-maskin­in­ter­ak­sjon ved HIAK.

Hvorfor skal elevene ha PC?

For ikke å falle utenfor i arbeidslivet

Jo, for­di de skal lære seg «data,» for det er det vik­tig å kun­ne for å hen­ge med i dagens sam­funn. Men, øh, hvor­for er det det? Hva er det nød­ven­dig å kun­ne for å lære seg å job­be effek­tivt?

Hvor man­ge men­nes­ker tren­ger i en van­lig arbeids­si­tua­sjon å kun­ne

  1. Pro­gram­me­re?
  2. Hen­te data ut fra rela­sjodata­ba­ser?
  3. Søke med regu­læ­re uttrykk?
  4. <fyll ut>

I våre dager er det van­lig at det en funk­sjo­nær har på pul­ten i sin førs­te jobb er en PC med Win­dows. Det drei­er seg alt­så om et rela­tivt bru­ker­venn­lig styk­ke soft­ware (selv om Win­dows’ modell for bru­ker­venn­lig­het ble utda­tert for [ama­zon-pro­duct text=«tjue år siden» type=«text»]0201379376[/amazon-product]). De aller fles­te bru­ker data som et verk­tøy for å skri­ve brev, sen­de mail, fin­ne ting på net­tet. Det­te tok det tid å lære seg den­gang man måt­te kun­ne tas­te inn kom­man­do­er i MS-DOS og debug­ge koder i Word­Perfect.

Det er ingen som tren­ger å ha en PC på sko­len for å kun­ne lære seg å bru­ke IT i arbeids­li­vet.

På grunn av det pedagogiske utbyttet

Ja, OK. Hvil­ket peda­go­gisk utbyt­te?

Tilgang til all informasjonen om alt ute i verden!

Mm. Men betrakt føl­gen­de. Ele­ven skal alt­så søke rundt i hele ver­den etter infor­ma­sjon som kna­pt er kva­li­tets­sik­ret. Ele­ven må alt­så bru­ke tid på å fin­ne infor­ma­sjo­nen, lese den, sjek­ke den mot and­re kil­der for å fin­ne ut om den stem­mer, etc. Hvis ele­ven ikke gjør det­te rela­tivt sam­vit­tig­hets­fullt ender ele­ven opp med å tro at

Og alt mulig annet rart.

Hvor­dan infor­ma­sjon skal pre­sen­te­res sånn at den kan læres raskt er en viten­skap som lære­bok­for­fat­te­re (såvidt jeg kan bedøm­me fra mine gam­le og mine barns nåvæ­ren­de skole­bø­ker) ikke vet eksis­te­rer. Det er ikke mulig for en skole­elev med Goog­le og Inter­net Explo­rer å søke opp og for­døye infor­ma­sjon så raskt som det er mulig ved å lese i ei bok. Inter­net gjør læring mind­re effek­tivt, ikke mer effek­tivt.

Læring blir morsommere!

Ja, for ele­ve­ne kan lage farge­rike doku­men­ter som de kan skri­ve ut på svar­t/hvitt-skri­ve­ren på sko­len – hvis de er hel­di­ge. Du får kjøpt ved­lig mye lim, saks og fett­stif­ter for det en lap­top kos­ter.

Alternativet?

Det er for­ståe­lig at for­eld­re tror, og at for­hand­le­re av data­ma­ski­ner og pro­gram­mer synes, at PC bør inn i sko­len. Det er ingen grunn til det. Bruk hel­ler pen­ge­ne på å utvik­le lære­ma­te­ri­ell som fun­ge­rer og som gjør ele­ve­ne i stand til å lære seg PC når og hvis de får bruk for det. Jeg har skre­vet litt om det her. ←

nb_NONorwegian