Litt om Flynn-effekten og hvorfor den bare er interessant for akademikere

Flynn-effek­ten blir ofte brukt som for­kla­ring på eller argu­ment for at vi blir mer intel­li­gen­te. Her tenk­te jeg å skri­ve litt om dét.

De som mener noe om intel­li­gens her i lan­det, har gjer­ne hørt om Jonas av Jens Bjør­ne­boe. I den­ne boka ble Jonas tes­tet med en IQ-test som heter Stan­ford-Binet. I den­ne tes­ten blir det antatt at barns intel­li­gens øker med alde­ren, og at et barn har nor­mal intel­li­gens der­som det skå­rer som et gjen­nom­snitt­lig barn på sin egen alder. Man gir da et barn en intel­li­gens­test, og får en skår. Den­ne skå­ren blir da sam­men­lig­net med and­re skå­rer for barn, og repre­sen­te­rer da men­tal alder. Man divi­de­rer men­tal alder med kro­no­lo­gisk alder, og får men­tal alder. Kvo­ti­en­ten (alt­så resul­ta­tet av divi­sjo­nen) mul­ti­pli­se­res med 100 for å få et tall som ikke-mate­ma­ti­ke­re let­te­re kan for­hol­de seg til.

IQ = men­tal alder/kronologisk alder ⨉ 100

I våre dager lages ikke intel­li­gens­tes­ter slik len­ger. Skå­ren sam­men­lig­nes med and­re men­nes­ker som har tatt sam­me test, og resul­ta­tet er avstan­den fra gjen­nom­snit­tet. Ordet IQ er beholdt av gam­mel vane. 

Det er fle­re ting her som er vik­ti­ge for å for­stå Flynn-effek­ten. Det ene er at hvor­dan tes­ter lages er vik­tig for at resul­ta­tet skal bli rik­tig. Intel­li­gens­tes­ter lages for å skil­le men­nes­ker på hvor intel­li­gen­te de er. Der­for tren­ger man, for å lage en god test, en teori om hva intel­li­gens er og hva intell­gen­te men­nes­ker gjør. Slik at man kan lage tes­te­ne slik at de som gjør intel­li­gen­te ting får bed­re resul­ta­ter enn de som ikke gjør det. Intel­li­gen­te ting defi­ne­res i våre dager gjer­ne som å ha trygg jobb, sta­bilt par­for­hold, god inn­tekt, god helse, etc. Det betyr alt­så at moder­ne intel­li­gens­tes­ter lages slik at de som skå­rer høyt, typisk enten har de tin­ge­ne som er nevnt her, eller vil­le fått dem der­som de had­de øns­ket seg det. 

(Jeg ser noen inn­ven­din­ger her. Du kan dess­ver­re ikke kom­me med noen inn­ven­din­ger som jeg ikke har hørt om.)

Men­nes­ker blir alt­så målt mot and­re men­nes­ker når de tar intel­li­gens­tes­ter. Det som gjer­ne viser seg, er at over tid skå­rer folk høy­ere på tes­te­ne. Alt­så at sam­men­lig­nings­grunn­la­get blir dår­lig: Gjen­nom­snit­tet går opp. Så man gir tes­ten til et repre­sen­ta­tivt utvalg igjen, og får en ny norm. 

Intel­li­gens­tes­ter renor­me­res føl­ge­lig med jev­ne mel­lom­rom. Det­te er det James Flynn ble berømt for å skri­ve bok om. Han opp­da­get alt­så ikke effek­ten, den er vel­kjent og har vært doku­men­tert siden 1936. Han ble kjent for å skri­ve bok om den og å spe­ku­le­re litt om årsa­ke­ne til den.

Det snak­kes jo sta­dig om øve­ler og sånn for å øke IQ. Men IQ er ikke det sam­me som intel­li­gens. IQ er et mål på intel­li­gens.

Det har vist seg at men­nes­ker som er gode til å få trygg jobb, sta­bilt par­for­hold, god inn­tekt, god helse etc, er gode til å utfø­re en bestemt type opp­ga­ver. Dis­se opp­ga­ve­ne blir da brukt som intel­li­gens­tes­ter, for­di de er lett til­gjen­ge­lig. Vi vet ikke hvor­for de intel­li­gen­te er gode til å løse matrise­opp­ga­ver (det er man­ge teori­er), men vi vet at de er det. Det vi hel­ler ikke vet, er hvor­for bar­na deres er enda bed­re. Det er man­ge teori­er.

Vi antar at men­nes­ker blir mer eks­po­nert for sånt nå enn før. Vi antar at men­nes­ker får bed­re ernæ­ring nå enn før. Vi antar at men­nes­ker får mer skole­gang nå enn før. Vi antar at men­nes­ker er mer kon­kur­ranse­ori­en­ter­te nå enn før. 

Men vi vet at det å tre­ne seg på å løse IQ-tes­ter er å juk­se. Man blir ikke mer intel­li­gen­te. Du kan trim­me speedo­me­te­ren på bilen sånn at den viser høy­ere has­tig­het, men bilen blir ikke ras­ke­re av den grunn. Vil du vite om et sett med øvel­ser gjør deg mer intel­li­gent, er det ikke nok å se om du løser IQ-tes­ter bed­re. Du må måle om du fak­tisk fore­tar klo­ke­re avgjø­rel­ser.

Men hva slags betyd­ning har Flynn-effek­ten for deg som f.eks. jobb­sø­ker? Svært liten. IQ-tes­ter blir renor­mert med jev­ne mel­lom­rom for å unn­gå Flynn-effek­ten (og det ble gjort også før Flynn-skrev boka si). Flynn-effek­ten had­de vært en reell økning i intel­li­gens der­som det var fle­re geni­er i klasse­rom­me­ne nå enn før. Det er lite som tyder på dét.

 

nb_NONorwegian