Nylig har det oppstått en offentlig feide mellom Helseplattformen AS og St. Olavs hospital. Mens Helseplattformen AS krever en offentlig beklagelse fra sykehuset for uttalelser om det nye journalsystemet, peker sykehuset på alvorlige mangler i systemet som har ført til forsinket behandling for pasienter. Men hvem bærer egentlig ansvaret for denne situasjonen?
Velkjente prinsipper for brukervennlig design
Donald Norman, Alan Cooper, og Jef Raskin er ikke bare kjente navn i designverdenen; de er også pionerer som har lagt grunnlaget for hvordan vi forstår brukervennlighet og interaksjonsdesign i dag. Normans bok The Design of Everyday Things er en kanonisk tekst som har introdusert konsepter som «affordances» og «signifiers», som hjelper designere å skape intuitive grensesnitt. Alan Cooper har bidratt med The Inmates Are Running the Asylum, hvor han argumenterer for at designere må forstå brukernes behov og kontekst for å skape effektive løsninger. Jef Raskin, kjent for sin bok The Humane Interface, legger vekt på å redusere kompleksitet og gjøre systemer mer forståelige.
Det er ikke vanskelig å få til
Disse prinsippene har blitt brukt i en rekke suksessrike prosjekter og produkter, fra smarttelefoner til medisinsk utstyr. Prinsippene for god design er ikke bare teoretiske konsepter, men praktiske verktøy som har vist seg å fungere. Det er derfor overraskende at et så kritisk system som Helseplattformen synes å ha oversett disse grunnleggende prinsippene.
I en tid hvor teknologien spiller en stadig viktigere rolle i helsevesenet, er det uakseptabelt at grunnleggende prinsipper for brukervennlighet blir ignorert. Dette er ikke bare et spørsmål om effektivitet, men også om pasientsikkerhet. Et system som er vanskelig å bruke eller implementere kan føre til feil, forsinkelser og i verste fall, fare for pasientenes liv.
Hvor gikk det galt?
St. Olavs hospital har rapportert om en liste med flere hundre gamle henvisninger som ikke ble fanget opp av Helseplattformen, noe som har ført til forsinket behandling for minst 58 pasienter. Dette er ikke bare en feil i implementeringen, men også et symptom på et system som er altfor komplisert å bruke effektivt.
Implikasjoner for pasientsikkerhet
I helsevesenet er det spesielt viktig at systemene er utformet med brukervennlighet i fokus. Feil kan ha direkte konsekvenser for pasientsikkerheten. Et system som er vanskelig å bruke eller implementere kan føre til feil, forsinkelser og i verste fall, fare for pasientenes liv.
Konklusjon
Det er på tide å stille spørsmål ved hvor ansvaret for dårlig design og implementering egentlig ligger. I lys av Donald Norman, Alan Cooper, og Jef Raskins synspunkter, er det klart at leverandørene har et betydelig ansvar. Det er derfor urimelig å legge hele skylden på helseinstitusjonene for mangler som i stor grad kan tilskrives systemets grunnleggende design.