Da jeg var sju-ti var det et vell av tegneserier å velge mellom.
- Lynvingen (Batman).
- Edderkoppen (Spider-man).
- Fantomet, Helgenen, James Bond, Tarzan, Korak.
- Supermann, Superboy, Supergirl, Gigant, Fantastiske Fire.
- Tempo, Agent X9, Serie Spesial.
- Familien Flint, Skipper‘n, Charlie Chaplin.
- Pioner, Western, Tomahawk, Jonah Hex, Sølvpilen, Illustrerte klassikere, Tuppen, Lillemor
… og mange fler. De kom ikke ut samtidig, alle sammen; Men aldri har det kommet ut færre serier samtidig enn nå.
Hvor er de blitt av?
Et blikk på tegneseriehylla i et supermarked i våre dager er et trist syn. Tegneseriene som kommer ut regelmessig for tida er
- Fantomet
- Donald Duck
- Agent X9
- Tex Willer
og det var det. I en sped periode kom også Herman Hedning og Spider-Man ut, men også de er gått inn. Spider-Man kom ut i Sverige en stund men gikk inn i fjor. Ei lita stund kom det ut noen oversatte italienske skrekktegneseier på det obskure Westwind Forlag, og Kamp og Kommando spår jeg blir ei døgnflue selv om de burde ha nok å ta av.
Det var en slags renessanse på 90-tallet, da Cappelen og etpar andre forlag ga ut tegneserier i stive permer. Så ble det stilt. Tegenseriekonkurransene i avisene har ikke ført til mer enn to-tre kvalitetstegensierier på norsk. Alt er stripeserier, ikke et vondt ord om dét, men albumserier leser ikke folk lenger.
Hvorfor leser ikke ungene tegneserier lenger?
Svaret er TV. Akkurat som i USA hvor tegneserier er noe nerder leser, Amerikanerne spør «Why Can’t Johnny Read?,» og spørsmålet kommer til å komme til Norge også. Ola leser ikke, han ser på TV.
Tegneseriene var min innfallsport til litteraturen. De var naturligvis sett på som ukultur, bibliotekarer skrøt av at de ikke hadde tegneserier, de ble diskutert på TV og det var ikke måte på. Dette gjorde naturligvis tegneseriene bare mer spennende. Jeg synes det er noe feil, jeg, når jeg må oppfordre ungene til å lese tegenserier for at de skal lese dem, heller enn at jeg må nekte dem det.
Donald forsøker så godt de kan – blant annet nyutgir de de første pocket-bøkene for tida. Jeg har bladd litt i dem i butikken og innser at savnet skyldes nostalgi, ikke forgangen kvalitet. Men fordummelsen er slående: Det er ikke lenger tannpirkerne i de neolittiske huleboernes møddinger som opptar Donald, men søppeldynger. Noe av sjarmen ved å lese tegneserier, og særlig Donald, var å kjenne igjen vanskelige ord jeg hadde lært på skolen. Særlig stas var det dersom jeg hadde lært ordet mellom to lesninger av samme historie. Sånt skjer ikke lenger – seriene skal være for de ikke helt oppvakte.
Jeg savner ikke tegneseriene som sådan. Etter å ha bladd gjennom overlevde tegneserier fra søttitallet på hytta ser jeg at mesteparten av det som kom ut bare har nostalgisk, ikke kulturell eller intellektuell interesse. Plottene er forutsigbare, dialogen er dårlig og relasjonene mellom figurene lite troverdige.
Men du som noen av dem kunne skape sense of wonder … og lyst til å avansere til å lese bøker. Særlig de bøkene som var nevnt i seriene.
Tegnefilmene som går på TV er ikke dårligere, sånn sett, enn tegneseriene. Men tegneseriene krever helt åpenbart mer, når ungene velger bort tegneseriene. Ikke er det slik at de går fra tegnefilm til bøker heller (og slett ikke via tegneserier).
Det er ikke bare nostalgi. Jeg vil ha mindre tegnefilmer på TV, og i hvert fall tegnefilmer med bedre kvalitet (og bedre norsk oversettelse … grøss og gru). Og unger som leser tegneserier igjen.