Traurig om belønning fra HR Norge

Det er et para­doks at det fin­nes så mye forsk­ning som det gjør om hvor­dan og hvor­for beløn­ning fun­ge­rer, sam­ti­dig som de fles­te beløn­nings­sys­te­mer går på tvers av resul­ta­te­ne fra den­ne forsk­nin­gen. HR Nor­ges rap­port om beløn­ning doku­men­te­rer til­stan­den.

Tema­hef­tet fra HR Nor­ge er stort sett byg­get opp rundt «com­mon sen­se». Det betyr at det som står der ikke utford­rer eller pro­vo­se­rer noen, enten det stem­mer eller ikke; og de fles­te kun­ne kom­met på momen­te­ne selv.

Men hva vet vi om belønning og hvordan belønningssystemer fungerer, og hvilke fallgruver finnes?

Beløn­nin­ger skal kom­me umid­del­bart etter den atfer­den vi øns­ker å beløn­ne. Ikke om et halvt år, men umid­del­bart.
Hva som beløn­ner er indi­vi­du­elt, der­for bør hva beløn­nin­gen består i skred­der­sys. Men pen­ger moti­ve­rer de fles­te for­di de kan byt­tes inn i and­re ting.
Den som beløn­nes skal ha så stor grad av egen kon­troll over hand­lin­gen som skal beløn­nes, som mulig. Like­vel beløn­ner vi hele avde­lin­gen for hand­lin­ger som kan­skje bare noen få har gjort, og stør­rel­sen på beløn­nin­gen er avhen­gig av en hel mas­se ting som den enkel­te ikke har kon­troll over, som til­fel­di­ge sving­nin­ger i mar­ke­det.
Atferd som beløn­nes, blir påvir­ket av beløn­nin­gen. Typisk er det slik at ting vi gjør fri­vil­lig – men som vi plut­se­lig får eks­tern beløn­ning for – vil vi slut­te å gjø­re der­som beløn­nin­gen opp­hø­rer. Det er vik­tig å hoved­sak­lig beløn­ne ting vi ikke liker å gjø­re.
Vi søker «moti­ver­te ansat­te» som får bonus der­som det tota­le resul­ta­tet nås, slik at den ansat­te, og ikke den ansat­tes leder, blir ansvar­lig for resul­ta­te­ne.

Så hvorfor belønner vi så ineffektivt?

Alle resul­ta­ter har en verdi­kje­de som fører frem mot resul­ta­te­ne. Alle verdi­kje­der inne­hol­der ele­men­ter som varie­rer på hvor gle­des­fylt det er å få unna­gjort dem. Det som bur­de beløn­nes, er de ele­men­te­ne av verdi­kje­den som er nød­ven­di­ge men som den ansat­te ikke liker å gjø­re.
Det kje­de­li­ge med salg er å ta kal­de tele­fo­ner. Det spen­nen­de er å vin­ne kon­trak­ter. Der­for bør sel­ge­re beløn­nes for hvor man­ge rele­van­te tele­fo­ner de tar, ikke for hvor man­ge salg de får. Der­som verdi­kje­den er byg­get rik­tig opp, vil det å føl­ge den føre til økt salg.
Men det for­ut­set­ter at bedrif­ten fak­tisk seriøst stu­de­rer verdi­kje­den og er eni­ge om at måten ting gjø­res på, er god; og at de kje­de­li­ge opp­ga­ve­ne fak­tisk er kje­de­li­ge men må gjø­res. Og hvem får plut­se­lig ansva­ret for at verdi­kje­den er rik­tig kom­mu­ni­sert og effek­tiv og at den blir fulgt? Kan­skje noen som had­de likt det bed­re om ansva­ret var skjø­vet len­ger ned?
Alle vet at der­som beløn­nings­sys­te­met desig­nes dår­lig, eller ikke føl­ges opp og jus­te­res, så vil fokus på beløn­nin­gen føre til at folk tar snar­vei­er for å få beløn­ning.
Som van­lig i mana­ge­ment-lit­te­ra­tu­ren for­tel­ler HR Nor­ges rap­port litt om hva man bør søke å opp­nå, men nev­ner ikke med et ord hva man rent kon­kret kan gjø­re for å opp­nå det. Det vises ikke til slik lit­te­ra­tur engang.
Man lærer ikke så mye om det­te på helge­kurs i NLP, kan­skje.
For­slag til vide­re les­ning:
Koma­ki, Judith (1998) Lea­dership from an Ope­rant Per­s­pec­ti­ve New York: Route­led­ge

nb_NONorwegian