WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children) er en mye brukt intelligenstest for barn og ungdom, og FRI (Flytende Resonneringsindeks) er en viktig del av denne testen. FRI måler flytende intelligens, som er en grunnleggende kognitiv evne. I denne artikkelen vil vi forklare hva FRI er og hva det betyr for et barns læring og problemløsning.
Flytende intelligens dekker evner som å oppfatte, tolke, forstå og generalisere ut fra informasjon. Tradisjonelt har man tenkt at flytende intelligens danner grunnlaget for de øvrige indeksene i WISC.
Et barn med høy skår på FRI vil ha god evne til å finne løsninger der det er lite informasjon å gå på, vise høy grad av fleksibilitet og ha god resonneringsevne. Forskning har vist at de beste målene for flytende intelligens er oppgaver der deltakeren må resonnere, finne mønstre og løse problemer uten å dra nytte av tidligere kunnskap.
I WISC måles flytende intelligens gjennom oppgaver som Matriser og Figurvekter. Matriser måler et barns evne til å finne systemer eller regler i mønstre, mens Figurvekter måler evnen til å resonnere rundt informasjon som blir stadig mer komplisert.
Et barn som skårer høyt på FRI, vil raskt kunne sette seg inn i og gjøre bruk av ny informasjon, og se denne kunnskapen i lys av annen kunnskap. Flytende intelligens er et abstrakt begrep, men et barn som skårer høyt på dette området vil typisk forstå oppgaver raskere og utføre dem mer effektivt og nøyaktig enn et barn med lavere skår.
Det er viktig å merke seg at et barn med høy skår på FRI kan ha større sannsynlighet for å kjede seg eller bli frustrert i en læringssituasjon der informasjonen blir presentert i en hastighet som er optimal for et barn med lavere skår. Dette bør tas i betraktning når man vurderer barnets behov i utdanningsmessige sammenhenger.