Innledning
Intelligenskvotient (IQ) har lenge vært et kontroversielt tema, både i akademiske kretser og i offentlig diskurs. Mens noen ser på høy IQ som en nøkkel til suksess, mener andre at det kan være en tveegget sverd. I denne artikkelen vil vi utforske hva vitenskapen sier om de positive og negative effektene av høy IQ.
Hva er intelligens?
Før vi går videre, er det viktig å forstå hva intelligens egentlig er. Kevin Mitchell, i sin bok «Innate», antyder at intelligens er grunnlaget for hvordan hjernen er bygget opp, og ikke noe som formes fra utsiden (Mitchell, 2018).
Positive effekter av høy IQ
Suksess i yrkeslivet
Forskning viser at høy IQ er sterkt korrelert med yrkesmessig suksess. En studie publisert i «Perspectives on Psychological Science» fant at kognitiv evne målt i ung alder har en positiv sammenheng med de fleste yrkesmessige utfall senere i livet (Brown, Wai & Chabris, 2020).
Bedre helse
Høy IQ har også vist seg å være assosiert med bedre helseutfall. Brown et al. fant at høyere kognitiv evne er gunstig for helsemessige utfall (Brown, Wai & Chabris, 2020).
Lederegenskaper
En studie publisert i «Journal of Applied Psychology» fant at intelligens er en viktig faktor for lederegenskaper, men det ble også antydet at det kan være en øvre grense for hvor nyttig høy IQ er i ledelsesroller (Antonakis, House & Simonton, 2017).
Negative effekter av høy IQ
Sosial kompetanse
Selv om det er en utbredt oppfatning at høy IQ kan føre til sosiale utfordringer, finnes det begrenset vitenskapelig støtte for dette. En studie av Schirvar fant ingen signifikant sammenheng mellom høy IQ og lav sosial kompetanse (Schirvar, 2013).
Problemer for de høyt begavede
En studie publisert i «Educational Research and Evaluation» fant at høyt begavede elever ikke nødvendigvis har flere problemer enn andre, men de kan ha spesifikke utfordringer som krever spesiell oppmerksomhet (Guldemond et al., 2007):
- Sosial isolasjon på grunn av manglende jevnaldrende som deler deres interesser eller intellektuelle kapasitet.
- Kjedsomhet og mangel på engasjement i skolearbeid som ikke utfordrer dem.
- Urealistiske forventninger fra lærere og foreldre.
- Følelsesmessige utfordringer som kan komme av en dypere forståelse av komplekse problemer.
Forskning fra Dunedin-studien støtter at intelligens korrelerer jevnt negativt med psykiske lidelser, men at fordelingen kan være annerledes hos de med høyest IQ (DRMDRU,2023).
Dette gjelder imidlertid et mindretall. I hovedsak er det slik at jo høyere IQ, desto bedre sannsynlighet for god mental helse.
Konklusjon
Vitenskapelige funn tyder på at høy IQ generelt er en fordel og sjelden en ulempe. Det er viktig å merke seg at disse funnene er basert på store, representative prøver og har høy statistisk kraft.
Referanser
- Antonakis, J., House, R. J., & Simonton, D. K. (2017)
- Can Super Smart Leaders Suffer From too Much of a Good Thing? The Curvilinear Effect of Intelligence on Perceived Leadership Behavior Journal of Applied Psychology 102(7)
- Brown M. I., Wai, J., & Chabris, C. F. (2020)
- Can You Ever Be Too Smart for Your Own Good? Comparing Linear and Nonlinear Effects of Cognitive Ability on Life Outcomes Perspectives on Psychological Science 16(6)
- DRMDRU (2023)
- Hentet fra Dunedin Study 2023-10-12.
- Guldemond, H., Bosker, R., Kuyper, H., & van der Werf, G. (2007)
- Do Highly Gifted Students Really Have Problems? Educational Research and Evaluation 13(6)
- Mitchell, K. (2018)
- Innate: How the Wiring of Our Brains Shapes Who We Are Princeton, NJ: Princeton University Press
- Schirvar, C. (2013)
- Investigating Social Competence in Students with High Intelligence Retrieved from the University of Minnesota Digital Conservancy, https://hdl.handle.net/11299/154328.