AMI er et mål på et barns arbeidsminne, som er evnen til å midlertidig lagre og manipulere informasjon i tankene. Dette er en kritisk ferdighet for å utføre mange kognitive oppgaver, så som problemløsning, matematisk beregning og forståelse av komplekse tekster. En høy AMI-skår tyder på at barnet effektivt kan håndtere mye informasjon samtidig, noe som er et tegn på sterk kognitiv bearbeidingskapasitet.
En lav skår på AMI kan tyde på forskjellige utfordringer. For eksempel kan det peke mot oppmerksomhetsvansker, som ofte observeres hos barn med ADHD. Det kan også tyde på problemer med korttidsminne eller vanskeligheter med å prosessere informasjon effektivt. Imidlertid er det viktig å merke seg at en lav AMI-skår ikke nødvendigvis betyr en underliggende nevrologisk eller kognitiv defekt; det kan også være et resultat av testangst eller mangel på testmotivasjon. Derfor er det essensielt å kombinere resultater fra AMI med andre vurderinger og observasjoner for å få en fullstendig forståelse av barnets kognitive funksjoner.
I tolkningen av AMI-resultater er det viktig å vurdere barnets individuelle bakgrunn og miljø. Faktorer som språkferdigheter, kulturell bakgrunn og utdanningsmuligheter kan påvirke prestasjonen på arbeidsminnetester. Videre bør man vurdere resultatene i sammenheng med andre aspekter av barnets intelligens og evner, som verbal forståelse og prosesseringshastighet, for å gi en helhetlig vurdering av barnets kognitive profil. For barn med lave AMI-skårer kan målrettet støtte og intervensjoner som arbeidsminnetrening og kognitive øvelser være gunstige for å forbedre deres evne til å håndtere informasjon og dermed støtte deres akademiske prestasjoner og daglig fungering.