Prosesshastighetsindeksen (PHI) er en del av WISC-testen og måler et barns evne til raskt og nøyaktig å bearbeide enkel visuell informasjon. Dette inkluderer hastigheten som barnet kan skanne, skille mellom og sekvensielt ordne visuell informasjon, som er avgjørende for mange hverdagslige og akademiske oppgaver. En høy PHI-skår kan indikere at et barn er i stand til å behandle informasjon hurtig, noe som er en viktig del av flytende intelligens. Dette aspektet av kognitiv funksjon er viktig for oppgaver som krever hurtige beslutninger eller når man må arbeide under tidspress.
En lav PHI-skår kan derimot tyde på utfordringer med visuell skanning, oppmerksomhet eller motorisk koordinasjon. Det kan også reflektere begrensninger i hastigheten av kognitiv prosessering, som kan ha innvirkning på læring og utførelse av oppgaver. Det er viktig å merke seg at PHI ikke eksisterer i isolasjon, men interagerer med andre kognitive funksjoner. For eksempel kan en elev med lav PHI-skår ha utfordringer med å holde tritt med jevnaldrende i aktiviteter som lesing eller skriving, som krever rask visuell prosessering.
Når man tolker PHI-resultater, er det viktig å se på barnets totale kognitive profil. Det er også viktig å vurdere om det er miljømessige eller pedagogiske faktorer som kan påvirke testresultatene. For eksempel kan mangel på erfaring med testmateriale eller testangst påvirke skåren. Intervensjoner for å hjelpe barn med lav PHI kan inkludere øvelser for å forbedre visuell skanning og behandling, samt strategier for å forbedre oppmerksomhet og konsentrasjon. Videre kan tilpasninger i læringsmiljøet, som å gi ekstra tid til å fullføre oppgaver eller redusere mengden visuell informasjon presentert på en gang, være til hjelp for barnet.