Det er ingen pedagogiske eller andre vitenskapelige grunner til at det skulle være nødvendig eller endog ønskelig å ha PC i skolen i det hele tatt. I det følgende vil jeg forklare hvorfor.
Tida di er dyrebar, så hvorfor innbiller jeg meg at jeg har så mye greie på dette at det er verdt tida di å lese dette? Så la meg begynne med å liste opp mine credentials:
- Jeg er en nerd. Jeg fikk min første datamaskin, en ZX Spectrum, da jeg var 12.
- Jeg har jobbet med IT eller IT-relaterte ting hele livet. Som student ved UiO og EDB-operatør på USIT har jeg driftet, brukt eller programmert stormaskiner, minimaskiner og småmaskiner; og drevet brukerstøtte på VMS, Unix, Mac og PC.
- Jeg er utdannet psykolog og har fordypet meg i teori og forskning om hvordan effektiv undervisning burde foregå, og har vært med på å planlegge pensumliste i menneske-maskininteraksjon ved HIAK.
Hvorfor skal elevene ha PC?
For ikke å falle utenfor i arbeidslivet
Jo, fordi de skal lære seg «data,» for det er det viktig å kunne for å henge med i dagens samfunn. Men, øh, hvorfor er det det? Hva er det nødvendig å kunne for å lære seg å jobbe effektivt?
Hvor mange mennesker trenger i en vanlig arbeidssituasjon å kunne
- Programmere?
- Hente data ut fra relasjodatabaser?
- Søke med regulære uttrykk?
- <fyll ut>
I våre dager er det vanlig at det en funksjonær har på pulten i sin første jobb er en PC med Windows. Det dreier seg altså om et relativt brukervennlig stykke software (selv om Windows’ modell for brukervennlighet ble utdatert for [amazon-product text=«tjue år siden» type=«text»]0201379376[/amazon-product]). De aller fleste bruker data som et verktøy for å skrive brev, sende mail, finne ting på nettet. Dette tok det tid å lære seg dengang man måtte kunne taste inn kommandoer i MS-DOS og debugge koder i WordPerfect.
Det er ingen som trenger å ha en PC på skolen for å kunne lære seg å bruke IT i arbeidslivet.
På grunn av det pedagogiske utbyttet
Ja, OK. Hvilket pedagogisk utbytte?
Tilgang til all informasjonen om alt ute i verden!
Mm. Men betrakt følgende. Eleven skal altså søke rundt i hele verden etter informasjon som knapt er kvalitetssikret. Eleven må altså bruke tid på å finne informasjonen, lese den, sjekke den mot andre kilder for å finne ut om den stemmer, etc. Hvis eleven ikke gjør dette relativt samvittighetsfullt ender eleven opp med å tro at
- I middelalderen trodde alle at jorda var flat
- Det er 52 stater i USA
- Behaviorister tror at all atferd er lært
Og alt mulig annet rart.
Hvordan informasjon skal presenteres sånn at den kan læres raskt er en vitenskap som lærebokforfattere (såvidt jeg kan bedømme fra mine gamle og mine barns nåværende skolebøker) ikke vet eksisterer. Det er ikke mulig for en skoleelev med Google og Internet Explorer å søke opp og fordøye informasjon så raskt som det er mulig ved å lese i ei bok. Internet gjør læring mindre effektivt, ikke mer effektivt.
Læring blir morsommere!
Ja, for elevene kan lage fargerike dokumenter som de kan skrive ut på svart/hvitt-skriveren på skolen – hvis de er heldige. Du får kjøpt vedlig mye lim, saks og fettstifter for det en laptop koster.
Alternativet?
Det er forståelig at foreldre tror, og at forhandlere av datamaskiner og programmer synes, at PC bør inn i skolen. Det er ingen grunn til det. Bruk heller pengene på å utvikle læremateriell som fungerer og som gjør elevene i stand til å lære seg PC når og hvis de får bruk for det. Jeg har skrevet litt om det her. ←