PC i skolen betraktet som skadelig

Det er ingen pedagogiske eller andre vitenskapelige grunner til at det skulle være nødvendig eller endog ønskelig å ha PC i skolen i det hele tatt. I det følgende vil jeg forklare hvorfor.

Tida di er dyrebar, så hvorfor innbiller jeg meg at jeg har så mye greie på dette at det er verdt tida di å lese dette? Så la meg begynne med å liste opp mine credentials:

  1. Jeg er en nerd. Jeg fikk min første datamaskin, en ZX Spectrum, da jeg var 12.
  2. Jeg har jobbet med IT eller IT-relaterte ting hele livet. Som student ved UiO og EDB-operatør på USIT har jeg driftet, brukt eller programmert stormaskiner, minimaskiner og småmaskiner; og drevet brukerstøtte på VMS, Unix, Mac og PC.
  3. Jeg er utdannet psykolog og har fordypet meg i teori og forskning om hvordan effektiv undervisning burde foregå, og har vært med på å planlegge pensumliste i menneske-maskininteraksjon ved HIAK.

Hvorfor skal elevene ha PC?

For ikke å falle utenfor i arbeidslivet

Jo, fordi de skal lære seg «data,» for det er det viktig å kunne for å henge med i dagens samfunn. Men, øh, hvorfor er det det? Hva er det nødvendig å kunne for å lære seg å jobbe effektivt?

Hvor mange mennesker trenger i en vanlig arbeidssituasjon å kunne

  1. Programmere?
  2. Hente data ut fra relasjodatabaser?
  3. Søke med regulære uttrykk?
  4. <fyll ut>

I våre dager er det vanlig at det en funksjonær har på pulten i sin første jobb er en PC med Windows. Det dreier seg altså om et relativt brukervennlig stykke software (selv om Windows’ modell for brukervennlighet ble utdatert for [amazon-product text=”tjue år siden” type=”text”]0201379376[/amazon-product]). De aller fleste bruker data som et verktøy for å skrive brev, sende mail, finne ting på nettet. Dette tok det tid å lære seg dengang man måtte kunne taste inn kommandoer i MS-DOS og debugge koder i WordPerfect.

Det er ingen som trenger å ha en PC på skolen for å kunne lære seg å bruke IT i arbeidslivet.

På grunn av det pedagogiske utbyttet

Ja, OK. Hvilket pedagogisk utbytte?

Tilgang til all informasjonen om alt ute i verden!

Mm. Men betrakt følgende. Eleven skal altså søke rundt i hele verden etter informasjon som knapt er kvalitetssikret. Eleven må altså bruke tid på å finne informasjonen, lese den, sjekke den mot andre kilder for å finne ut om den stemmer, etc. Hvis eleven ikke gjør dette relativt samvittighetsfullt ender eleven opp med å tro at

Og alt mulig annet rart.

Hvordan informasjon skal presenteres sånn at den kan læres raskt er en vitenskap som lærebokforfattere (såvidt jeg kan bedømme fra mine gamle og mine barns nåværende skolebøker) ikke vet eksisterer. Det er ikke mulig for en skoleelev med Google og Internet Explorer å søke opp og fordøye informasjon så raskt som det er mulig ved å lese i ei bok. Internet gjør læring mindre effektivt, ikke mer effektivt.

Læring blir morsommere!

Ja, for elevene kan lage fargerike dokumenter som de kan skrive ut på svart/hvitt-skriveren på skolen – hvis de er heldige. Du får kjøpt vedlig mye lim, saks og fettstifter for det en laptop koster.

Alternativet?

Det er forståelig at foreldre tror, og at forhandlere av datamaskiner og programmer synes, at PC bør inn i skolen. Det er ingen grunn til det. Bruk heller pengene på å utvikle læremateriell som fungerer og som gjør elevene i stand til å lære seg PC når og hvis de får bruk for det. Jeg har skrevet litt om det her. ←

8 thoughts on “PC i skolen betraktet som skadelig

  1. Eh — stort sett helt enig, men det finnes muligheter med "digitale læremidler" som jeg likevel har en viss tro på. Denne troen er foreløpig begrenset til bruk av lydfiler i språkopplæring og -innleveringer o.l.
    Forøvrig var perioden for "Program for digital kompetanse! i skolverket 2004-08, så nå skal "ferdigheter i bruk av digitale verktøy.." være "..integrert i alle fag i grunnskolen." (Hul latter..)

  2. Og hvor skal elevene lære å søke effektivt etter informasjon, og hvor skal de lære å kritisk vurdere den informasjonen de henter frem om ikke på skolen? Hjemme hos mor og far? Forøvrig ser jeg at vi har så totalt forskjellige oppfatninger om hvordan skolehverdagen er, at jeg ikke orker å diskutere resten av innlegget ditt.

  3. Jeg husker vi hadde timer hvor vi lærte å bruke telefon og telefonkatalog. Det var ikke nødvendig med telefon til alle for å få til dét.

    Vi hadde timer hvor vi lærte å lage mat. Vi trengte ikke hvert vårt kjøkken for å få til det. Ingen skrev i avisene om at vi ville bli ødelagt siden vi var tre om hver komfyr.

    Vi hadde timer hvor vi lærte å fylle ut blanketter på posten. Vi trengte ikke hvert vårt postkontor for å få til dét.

  4. Vi lever i to forskjellige verdener når det gjelder oppfatning av hvordan skolen bør være, så jeg tror jeg lar være å forstette. :knegg:

  5. Men hva er det som er viktig å lære for elever som snart skal ut i høgskole eller arbeidsliv? Hvor mange stater det er i USA, eller hvordan søke opp informasjon og være kritisk til kildene informasjonen hentes fra? Eller begge deler?

    Jeg er ikke i det minste i tvil om at du har helt rett når det som skal læres er en konkret statisk bit med data innenfor et bestemt felt. Derimot tror jeg at når det som skal læres er å håndtere utfordringer og problemer som man treffer på i det virkelige liv må eleven få øve seg på å hente inn mer data enn den allerede besitter.

    Jeg mener altså at vi må dele skolen/undervisningen i to. En del må gi eleven basiskunnskap nok til å vite hva den ikke vet (pun intended), den andre delen må gi eleven kunnskap nok til å vite hvordan den kommer seg videre derfra.

    For deg og meg som har drevet med datamaskiner og mengder informasjon siden vi var barn føles informasjonssøkingen gjerne naturlig, men i en typisk klasse på vgo er det mange som ikke klarer å google seg frem til løsningen på relativt enkle problem.

    Målet med opplæring er ikke å skåre høyt på PISA, men å ruste elevene for det virkelige liv. Jeg tror at mye av det vi lærte på skolen ikke er like viktig for neste generasjon, og at mye av det vi lærte på fritiden (alle timene på nettet) er desto viktigere. Jeg har også tro på at neste generasjon har et stort potensiale innen problemløsning og kunnskapsdeling i en verden med stadig akselererende videreutvikling av alle aspekter ved samfunnet. Hurra for fremtiden 😉

  6. Pingback: PC i skolen: Mot

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *