Det er mange hensyn å ta når WISC-skårer hos høybegavede barn skal forklares, men også mange myter. Her er én av dem.
Hvis dette er av interesse for deg, så vet du antagelig allerede en god del om WISC-skårer, så jeg vil holde repetisjon til et minimum.
FSIQ, eller Fullskala-IQ, er en totalvurdering av en persons generelle kognitive evner. Den beregnes vanligvis ut fra en rekke ulike tester som måler forskjellige aspekter ved intelligens, inkludert verbale (VFI), nonverbale (VSI og FRI), arbeidsminne (AMI) og prosesseringshastighet (PHI). FSIQ anses som den mest omfattende vurderingen av en persons intelligens i standardiserte IQ-tester som Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS) eller Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC).
GEI, eller Generell Evneindeks, er en annen måling som også er avledet fra Wechsler-skalaene. GEI fokuserer mer på kjernekomponentene av intellektuelle evner, som er verbale forståelse og perseptuell resonnering (FRI, VSI og VFI). Den utelater elementer som arbeidsminne og prosesseringshastighet, som kan påvirkes av ulike fysiske og psykiske tilstander. Dette gjør GEI til et nyttig alternativ for å vurdere intelligens hos individer hvor FSIQ kanskje ikke er representativt på grunn av visse begrensninger, som for eksempel motoriske forstyrrelser, oppmerksomhetsproblemer eller andre forhold som påvirker hastigheten på informasjonsprosessering.
Hovedforskjellen ligger i komponentene som inngår i beregningen av de to indeksene. FSIQ inkluderer et bredere spekter av kognitive ferdigheter, mens GEI fokuserer på kjerne kognitive evner og utelater elementer som kan være mer følsomme for påvirkning fra ytre faktorer. Valget mellom å bruke FSIQ eller GEI kan avhenge av den spesifikke vurderingssituasjonen og formålet med testningen. For eksempel, i en terapeutisk setting, kan GEI gi en mer nøyaktig vurdering av en persons kognitive potensial hvis deres FSIQ-resultater er forventet å være skjevt på grunn av testtakers fysiske eller psykologiske tilstander.
Det kan altså argumenteres for at GEI predikerer bedre enn FSIQ dersom FSIQ er lav (Se f.eks. Pezutti et. al, 2022).
Hvis det er snakk om høyebegavede barn, da? I noen tilfeller – kanskje. Spørsmålet er faktisk, såvidt jeg forstår, hvordan man definerer høybegavelse. Lenhard & Daseking (2022) argumenterer for at GEI ikke er noe godt mål på å predikere høybegavelse heller. GEI predikerer bedre enn FSIQ slike ting som
having a wide range of interests, intense curiosity and thirst for knowledge, strong communication skills, intuition, problem-solving skills, advanced logical skills, imagination and creativity, deep sensitivity, and empathy
Så hvis målet er å predikere høybegavelse, ikke intelligens, kan GEI være et bedre mål enn FSIQ. Men hva er det egentlig man skal predikere?
Slik jeg forstår intelligens: som evne til å lykkes i livet (se f.eks. Intelligens – fordeler og ulemper) er vi da i det ikke helt ubetydelige paradokset at høybegavelse ikke nødvendigvis er det samme som intelligens, eller at ikke alle intelligente er høyebgavede (men alle høybegavede er intelligente).
Spørsmålet om hva som predikerer best av GEI og FSIQ kommer an på hva man ønsker å predikere. Hvis man ønsker å ha ei forklaring på hvorfor en unge kjeder seg på skolen, og ungen har høy IQ (det være seg FSIQ, GEI, eller begge), vil det å få mer utfordringer antagelig hjelpe enten FSIQ eller GEI er høy. Og hvis GEI er høy mens FSIQ er lav (noe vi ser hos barn både med og uten nevroutviklingsforstyrrelser), vil FSIQ antagelig predikere skoleprestasjoner bedre (fordi god executive fungering er kjekt å ha, særlig hvis GEI er lav, men det er en digresjon i denne sammenhengen).
Hvis du ikke har falt av lasset ennå, så ring meg, for det har jeg gjort. For det er mer. Vi slår opp den hellige manualen til WISC‑V, og hva ser vi der? Jo,
Det vi ser er at verken VFI eller PHI korrelerer allverden med FSIQ – men heller ikke VFI.
Så jo, det som bør korrelere med intelligens i klassisk forstand er VSI og FRI – noe som tyder på at GEI er et bedre mål på klassisk intelligens enn FSIQ, men at FSIQ nok i mange (men kanskje ikke alle?) sammenhenger predikerer leveringsdyktighet i livet bedre. Skolen er såvidt strukturert at lav eksekutiv fungering antagelig ikke spiller veldig stor rolle hvis man har godt skolemiljø – det man selv mangler av evne til orden og disiplin kan bygges opp rundt en.
Så det det koker ned til er egentlig dette: Hvilket mål som er viktigs av FSIQ og GEI avhenger av hva du ønsker å måle. Hvis du ønsker å forklare hvorfor en unge kjeder seg på skolen, vil jeg holde en knapp på at GEI er nøkkelen i større grad enn FSIQ, men hvis du ønsker å vite hvorfor en unge oppfører seg på en bestemt måte på skolen, er nok FSIQ et bedre mål.
I et nøtteskall: FSIQ måler skoleflinkhet. GEI måler potensiale til skoleflinkhet. Forskjellen mellom de to kan si noe om hvorfor potensialet ikke blir forløst.
Lina Pezzuti, Morena Farese, James Dawe, Marco Lauriola (2022) The Cognitive Profile of Gifted Children Compared to Those of Their Parents: A Descriptive Study Using the Wechsler Scales, Journal of Intelligence 10(4), MDPI, doi:10.3390/jintelligence10040091
Alexandra Lenhard, Monika Daseking (2022) Accounting for Intraindividual Profiles in the Wechsler Intelligence Scales Improves the Prediction of School Performance, Children 9(11), Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI), doi:10.3390/children9111635
David Wechsler (2014) WISC‑V Technical and Interpretive Manual, Bloomington, Minnesota: Pearson